We doen een rondje Zuidoost-Azië!

Pai, Bangkok & Siem Reap

Jaja, rustig maar, er komt wel weer een verhaaltje. We willen jullie ook niet TE vaak vermoeien met alle onvergetelijke dingen die we hier meemaken.

We waren gebleven in Thailand. Pai, om precies te zijn. We hebben hier een superleuke tijd gehad, alleen al door de rustige, vrijgeestige sfeer die er hangt. Alles mag en kan en geheel op eigen tempo. Een goede manier om nog even in te komen in het backpackersleven. Want die liepen er aardig wat rond, 'die-hard backpackers'. Mensen die hun eigen kleding hebben vervangen door de lokale alladin-broeken, die hier en daar een tattoo hebben bijgeplakt en die twee of meer piercings hebben op plaatsen in het gezicht waarvan wij niet zeker zijn of ze daar ook horen. Het heeft ons echter wel geinspireerd om alles iets gemakkelijker 'te laten waaien'.

Maar Pai was niet alleen leuk vanwege de sfeer, ook de activiteiten vielen bij ons in de smaak. Tijdens de kookcursus die we volgden kregen we prive-les van een typisch thaise, accentloos engels sprekende (lees: onverstaanbaar), norse kokkin. Dit zorgde afentoe voor verwarrende momenten omdat niets aan haar oog ontsprong en we beslist alles op haar manier moesten doen. Roeren was bijvoorbeeld uit den boze. Op de lokale markt liet ze ons het echte thaise leven zien met de leuke en de minder leuke dingen (gefrituurde kikkers op een stokje en koeienhuid als snack) en ze heeft ons lekkere Thaise gerechten leren maken zoals loempiaaaas.
De andere dagen besloten we in de relaxte sfeer van pai mee te gaan en hebben we in een luxe bungalow aan het water geslapen. Erg lekker wakker worden! Overdag hebben we ons vermaakt met brommer ritjes door de omgeving langs kleine dorpjes, watervallen en natuurlijk Pai Canyon. De vrijheid die we met de brommers verkregen beviel ons wel, al was ons dat in eerste instantie niet gegund. Bij het verhuurbedrijf zagen ze twee blanke vrouwen op brommers niet zo zitten.. Bij de buurman gelukkig wel. Helaas hadden we vooraf gepland om maar twee weken in thailand te blijven, dus we moesten terug naar Bangkok voor de reis naar Cambodja. Van noord naar zuid in Thailand gaat heel gemakkelijk met de nachttrein, zeiden ze. Dat die boemeltrein niet harder dan 40 km per uur gaat en dat om half acht de bedden worden uitgeklapt om te gaan slapen hadden zeer voor het gemak niet bij verteld. De nachttrein schijnt normaal gesproken altijd vertraging te hebben, dus toen wij op tijd vertrokken waren we zeer tevreden. Dat we vervolgens alsnog 5 uur later dan gepland in bangkok arriveerde doet er even niet toe. Aangezien deze trein altijd ongeveer deze vertraging heeft denken we dat de reis eigenlijk gewoon standaard +/- 20 uur duurt. Maar we zijn in Bangkok!

De plannen voor Bangkok waren mooi. De eerste dag naar het Grand Palace en de tweede dag 's ochtends een fietstocht en 's middags shoppen. Het enige uiteindelijke uitgevoerde plan: shoppen! We weten nu wat jullie denken maar het was niet compleet onze schuld. Toen we bij het paleis aankwamen bleek het heel erg druk te zijn (de Thai hebben zelf ook vakantie), de tempel was dicht en Paulien moest kleding huren omdat een sarong rond de schouders niet genoeg was. Toen hadden we er even genoeg van en zijn we maar omgekeerd. We vonden het entreegeld teveel voor alleen een overcrowded paleis. Het shoppen in het nieuwe, moderne gedeelte van Bangkok was wel leuk. Ze hebben er enorme shopping malls met zowel de dure wereldmerken als 'onze' merken; op dit moment vooral H&M (budget bepaald). In een van de malls was een uitgebreide orchidee tentoonstelling en in de andere bleek in de kelder een oceanium te zitten. Compleet met haaien, roggen, otters en pinguins. Wat ze allemaal al niet verzinnen.... Maar goed eigenlijk waren we op dat moment een beetje klaar met Bangkok. Gelukkig stond de volgende dag de reis naar Cambodja op het programma.

Vooraf vonden we de reis naar Cambodja wel een beetje spannend. Iedereen waarschuwde ons dat ze je bij de grens op allerlei manieren proberen geld uit je zak te kloppen, maar uiteindelijk viel het allemaal wel mee. Alleen de officiële instantie, de douane, vond het nodig wat meer geld af te troffelen dan werkelijk nodig. Onze medereizigers uit Zwitserland hebben ons later door brutaliteit en vastberadenheid wel $15 bespaart voor een taxi. Dusdat was weer mooi meegenomen. Eenmaal in Siem Reap op tijd naar bed gegaan omdat de volgende dag onze TukTuk vriend om zeven uur op de stoep zou staan omnaar Angkor Wat te vertrekken.

Angkor Wat is een heel groot complex met verschillende tempels van wel 10.000 jaar oud. Het is moeilijk te beschrijven hoe het er precies uitziet, zelfs foto's komen niet tot hun recht. Sommige tempels zijn zo groot en imposant dat je misschien vanuit een helikopter een mooi overzicht zou hebben. De eerste dag heeft onze TukTuk chauffeur ons rondgereden langs de wat kleinere en minder toeristische tempels om er een beetje in te komen. De tweede dag hebben we zelf de hitte getrotseerd en zijn we zelf op de fiets de grote tempels rondgegaan. Alle tempels waren indrukwekkend maar Bayon was onze favoriet. Deze is erg groot en met 216 levensgrote gezichten uitgehakt in de stenen muren. Na een lange dag konden we moe en voldaan weer terug naar Siem Reap. We moeten jullie de foto's helaas nog even onthouden omdat we de computers hier niet helemaal vertrouwen qua virussen. Dit maken we de volgende keer in Vietnam wel weer goed. Morgen staat er weer een busreis op het programma. Dit keer naar Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja.

Laat de reacties maar weer komen, erg leuk om te lezen vanaf hier!

Gerald

Mooi, goed om te lezen !! Tof van je, Marlie, dat je tactvol het pasfotoverhaal van Paulien vergeet :-)
Geniet er weer van ! Kus, Gerald

Lisette

Leuke verhalen: ik kan me er van alles bij voorstellen! Die foto's komen wel een keer. Nou meiden: geniet ervan.
Dikke kus. Lisette

Renee

Klinkt goed dames! Vrijheid blijheid, ik hoor het al :) Lekker van genieten! XX renee

Laura Valks

Weer een erg leuk verhaal! Herkenbare stukken, zoals de grensovergang en het bezoek aan Angkor Wat. Geniet nog van Cambodja; Phnom Penh is ook erg indrukwekkend. Vooral vanwege de herinneringen aan de Rode Khmer en de verschikkelijke oorlog...

Loes

Erg leuk verhaal! En die kookcursus komt nog goed van pas. Dat scheelt zo'n 5 euro voor de Eindhovense evenementen ;)!

Groetjes Loes.

Anieke

Prachtig verhaal dames. Ben zeker benieuwd naar de foto's. Nog veel plezier. En geniet er vooral van!

Xx

Anne

Wat een mooie verhalen, Plien en Marlie! Geniet ervan daar!

Kasper

Mooie en herkenbare verhalen. Leuk dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Ben benieuwd naar de foto's. Geniet ervan en probeer je niet druk te maken als dingen niet gaan zoals gepland. Reizen hoort ook laidback te zijn. Geniet ervan.

Thirza

Wat een heerlijke verhalen! Tis net alsof je er een beetje bij bent.. Geniet ervan en heel veel plezier. Groetjes uit een onbestendig en fris NL!