We doen een rondje Zuidoost-Azië!

De rest van Vietnam

Zo eindelijk weer een verhaaltje! We gaan bijna Vietnam uit dus het werd ook wel weer eens tijd.

We waren gebleven in Mui Ne. Omdat het zonde vonden om niets anders te doen dan aan het strand te liggen hebben we een jeeptourtje geboekt. De eerste stop tijdens de tour was de Fairy Stream, een klein heel ondiep stroompje dat zich dwars door een soort rode kleistenen heeft gesleten. We konden op blote voeten helemaal het stroompje volgen naar een kleine waterval, die stelde alleen niet zoveel voor. De weg ernaartoe was een stuk mooier! De volgende stop was bij de White Sand Dunes, een stukje buiten Mui Ne. Deze duinen waren wel echt heel indrukwekkend. Het was net of we in de Sahara waren beland met overal alleen maar witte zandbergen om ons heen en het had ook wel iets weg van een skipiste. Heel bijzonder! De laatste stop waren de Red Sand-dunes. Dit was ongeveer hetzelfde idee maar dan met rood zand en iets meer toeristen. Weer een geslaagde middag!

De volgende dag de stond de busreis naar Dalat op het programma. Om half zeven stond de bus al voor de deur. Toen we net vertrokken was het allemaal prima te doen: de airco deed het, weinig passagiers en we hadden een prima plekje. Naarmate de reis vorderde werd het busje echter steeds voller gestouwd en toen we verder in de bergen kwamen werden er ook nog een paar wagenziek (wij niet overigens :D ) waarop alle ramen en deuren opengingen om wat ' frisse' lucht binnen te laten. Toen werd de reis wat minder prettig. Maar goed we hebben het gewoon weer overleefd. Naar aanleiding van de reis hebben we wel een top 10 gemaakt met dingen die wij wat minder leuk vinden aan de Vietnamezen. Een kleine selectie:
- Het eeuwige smekken;
- luid rochelen;
- hardop boeren;
- schreeuwend met elkaar communiceren;
- ongegeneerd voordringen;
- het niet gebruiken van oordopjes maar Vietnamese jodelmuziek gewoon op de speaker afspelen zodat iedereen mee kan genieten;
- het feit dat ze het nodig vinden om je ongeveer om de drie seconden van je sokken te rijden op hun ergerlijke scootertjes. Op de stoep wel te verstaan;
- en het jatten van onze sauzen e.d. van onze eettafel omdat wij westerlingen die blijkbaar toch niet nodig hebben. Wel dus!
Het klinkt allemaal een beetje negatief maar we zijn gelukkig ook al genoeg bescheiden en behulpzame Vietnamezen tegen gekomen.

Eenmaal aangekomen in Dalat, waar Paulien haar spijkerbroek en Marlie haar trui heeft aangehad -- het koelde heerlijk af 's avonds, hebben we een driedaagse tour met de Easy-Riders geboekt. We gingen in 3 dagen achterop op de motor van Dalat naar Nha Trangh en onderweg zagen we veel van de binnenlanden van Vietnam. Hier waren we heel blij mee want de drukke kustweg waren we ondertussen meer dan zat! De eerste dag zijn we langs een pagoda, een zijden fabriek, enkele minority-villages en vooral mooie uitzichten gereden. De bloemenplantage sloegen we over omdat wij Nederlanders daar alles al van weten ;) De eerste dag eindigden we uiteindelijk bij een hotel in een vallei aan een prachtig meer. Onze huisdieren bij het hotel waren ook leuk. Een roze en zwarte varken die 's avonds ruzie leken te maken maar die uiteindelijk 's ochtends toch heel lief tegen elkaar aan lagen te slapen.
De tweede dag zijn we 's ochtends langs cacao- en koffieplantages gereden en bezochten we een minority village om het huisje te bekijken van een 105-jarige vrouw. En dat bezoek heeft wel indruk gemaakt. De rug van de vrouw was door het harde werken op het platteland zo krom gegroeid dat ze praktisch met haar neus op der knieen liep. En toch leefde ze nog zelfstandig en zorgt ze ook nog voor een hoop dieren! 's Middags zijn we naar het Drey-Sap complex geweest waar ze een aantal prachtige watervallen hebben. Daarna was het tijd om naar het voglende hotel te gaan, maar dat was midden in de hoofdstad van de high-lands. En op de motor in de spits door het verkeer in een drukke stad is niet echt aan te raden voor het hart van veel Westerlingen, vooral niet als de chauffeur een stuurfout maakt.
De laatste dag van de tocht was vooral veel rijden omdat we nog een kilometer of 200 af hadden te leggen. Al met al wel een aanrader om een paar dagen bij een Easy-Rider achterop te springen. Het helpt wel je budget om zeep maar het echt leren kennen van Vietnam (inclusief de gewoontes, geschiedenis en het eten) maakt veel goed. Onze guides hebben ons naar Nha Trangh gebracht vanwaar we de nachtbus hebben genomen naar Hoi An.

Hoi An is een schattig klein stadje met een prettige sfeer en heeel veeel tailor-shops. We moesten ons echt inhouden om niet van alles te laten maken. En eigenlijk vinden we dat we met slechts 1 jurkje en 2 broeken daar best in geslaagd zijn. De laatste dag in Hoi An hebben we nog een tourtje naar My Son gedaan maar na Angkor Wat stelde dat eigenlijk niets voor. En we hebben ons nog het meest vermaakt met lachen om Vietnamese stelletjes die allebei en hetzelfde shirt gaan lopen. We gaan het voorstellen aan Geert en Patrick om dat in Nederland ook te doen maar dat gaat vast niet werken.

Na Hoi An zijn we via Hue naar Hanoi gereisd. Over Hanoi kunnen we veel vertellen maar dat is niet interessant. Leuker was ons driedaagse uitstapje naar Halong Bay. Halong Bay is echt prachtig! We hebben op een grote boot met zonnedek met prima weer (de eerste dag) lekker zitten genieten van het aparte landschap. Omdat we niet op de boot wilde slapen brachten ze ons aan het eind van de dag naar Cat-Ba Island. Daar zijn we de volgende dag in de stromende regen met gevaar voor eigen leven naar de top van de bergen in het Cat-Ba National Park geklommen. Eenmaal boven hadden we een prachtig uitzicht over de jungle van Cat Ba Island. 's Middags zouden nog naar ' Monkey Island' gaan maar dat is een beetje letterlijk in het water gevallen. De laatste dag op Cat-Ba hebben we ons nog prima vermaakt met het kijken naar vakantie-vierende Vietnamezen op het strand en in de zee. En natuurlijk hebben we zelf ook nog even een duik in de golven genomen. De volgende dag zijn we weer op dezelfde boot terug naar het vaste land gevaren. En nu zitten we weer terug in Hanoi. Nog twee daagjes hier en dan gaan we alweer ons derde land verlaten en op naar Kuala Lumpur!

Sacha

Zo te lezen hebben jullie het goed naar je zin! Leuk om jullie verhalen te lezen, maar ik word er wel jaloers van;) geniet er nog van!!
Liefs x Sacha

Joyce

Klinkt goed! Gelukkig gaat hier iedereen ook zo langzamerhand op vakantie, dus worden we niet al te jaloers door jullie verhalen;) Veel plezier nog, geniet ervan!

Rob en Nicole

Klinkt nog steeds allemaal goed, en blijkbaar met de gezondheid ook geen klagen. jullie worden al echte Aziaten qua darmflora blijkbaar ;-) Kuala Lumpur wordt vast een aparte ervaring tov Thailand, Cambodja en Vietnam! Wij zitten ondertussen in India; ook wel apart ;-) Groetjes van ons allen!