We doen een rondje Zuidoost-Azië!

Phnom Penh, Kampot & Vietnam

Volk!

Jaja we leven nog hoor mensen, en we maken het ondertussen ook weer helemaal goed. De laatste anderhalve week hebben we echter wat oponthoud gehad door 1 niet meewerkende buik, en een eiland met slecht weer, maar dat betekent niet dat we niks hebben meegemaakt.

Na het bezoek van angkor wat in Siem Reap gingen we met de bus richting de hoofdstad Phnom Penh. We hebben tot nu toe erg geluk gehad met reizen (even afkloppen) en dat bleek voor deze reis ook weer te gelden. Totdat we benzine begonnen te ruiken en de bus nog geen minuut later langs de kant werd gezet. Ojee, een optie die we graag open hadden gehouden op ons ervaringslijstje. De conducteur bleek echter een handig mannetje te zijn die even (zo ongeveer) in de motor kroop en toen hij er een half uur later uit kwam konden we weer verder, al bleef het afentoe spannend. De wegen zijn incambodja namelijk grotendeels voorzien van kuilen in allerlei groottes en dieptes, en met een motor die niet helemaal meewerkt is dat soms best lastig, zeker als het ook nog eens flink begint te hozen. Maar goed, uiteindelijk zijn we veilig aangekomen. Phnom penh beviel ons echter niet zo heel goed door de drukte, chaos en de armoede met als gevolg dat iedereen ons weer op alle manieren af probeerde te zetten. Wat wel indrukwekkend was in Phnom Penh was het Toul Sleng museum. Dat was de gevangenis waar ten tijde van het bewind van de Khmer Rouge duizenden mensen gemarteld zijn. Het was niet prettig om daar rond te lopen maar we vonden het belangrijk om wat te weten te komen over de verschrikkelijke dingen die nog niet eens zo heel lang geleden in Cambodja zijn gebeurd.
Ook nog het vermelden waard: In Phnom Penh hebben we onze vuurdoop in een dorm( kamer gedeeld met meerdere personen)gehad. Toen we incheckten zouden we hem alleen delen met twee jonge mannen, toen er echter later nog een hele vieze stinkende oude man naast marlie kwam liggen vonden we het allemaal wat minder leuk. Maar uiteindelijk hebben we wel prima geslapen hoor.

Na de grote stad Phnom Penh zijn we op weg gegaan naar een wat rustigere plek om wat meer van het echte cambodja te zien: Kampot. Hier is echter uiteindelijk door ziekte en tegenstribbelende reisbureautjes niet veel van terecht gekomen. De laaste dag hebben we op eigen houtje zelf een country-side tour gedaan, en toen hebben we nog wel wat kunnen zien. We hebben zelfs onder begeleiding van kindergidsjes die hun engels wilden oefenen een heuse grotbeklimming gedaan. En geloof ons, daar kwam afentoe wel wat lenigheid en kracht aan te pas. Tot spierpijn de volgende dag toe. Die kinderen hielden er ook niet echt rekening mee dat wij zo ongeveer 2x zo breed, 2x zo groot en 2x zo zwaar zijn als zij. Maar het was zeker wel de moeite waard!
En tot zover alweer Cambodja. We hadden maar een beperkte tijd ingepland, en helaas hebben we daar niet alles uit kunnen halen wat we wilden, maarja er moeten keuzes gemaakt worden in het leven. Met goede zin weer verder naar Vietnam!

In vietnam dachten we goed te beginnen met een bezoek aan een eiland, Phu Quoc. Door wisselvallig weer viel het zon en strandaanbod een beetje tegen, dus besloten we maar ala ali illegali een brommer te huren en het eiland rond te crossen. Op de stranden na viel het eiland verder ook een beetje tegen en konden we alleen wat mooie watervallen vinden en daar heeft Paulien dan ook dankbaar gebruik van gemaakt.

Na Phu Quoc zijn we door gegaan naar de Mekong Delta. Voor dag en dauw uit ons bed om de floating markets te bezoeken. Prachtig om te zien hoe de vietnamezen hun hele hebben en houwen op boten stauwen, aan de mast hangen wat ze verkopen, en de kopers hun bootjes als winkelwagen gebruikten tot bijna zinkens aan toe. Mag ik 20 ananassen, 10 trossen banaan, 15 watermeloenen, een dozijn knolselderij en 5 trossen lente-ui?
Na de floating markets vaarden we langs het platteland waar het koopwaar verbouwd werd, en tijdens de rest van de tocht hebben we genoten van mangrovebossen en de enorme wirwar aan riviertjes. Mooi om te zien dat de mensen hier in alles afhankelijk zijn van het water, je hebt hier zelfs meer aan een bootje dan aan een fiets of een auto.

We hebben vervolgens Ho Chi Minh city/Saigon aangedaan maar daar hebben we niet veel meer van meegekregen dat het ook weer een grote, drukke, chaotische stad is, zij het met een iets toegankelijker karakter en een gezellig backpackers-district. We hadden namelijk andere dingen te doen daar en dat waren shoppen en de rest van de reis boeken. Shoppen moest uit pure noodzaak aangezien de laundry-service de helft van onze kleren heeft verpest, en het boeken moest omdat onze plannen voor Indonesie in de soep dreigden te lopen dure vluchten, onmogelijke verbindingen en volgboekte tourtjes & guesthouses etc. De plannen zijn iets gewijzigd maar alles is wel zo goed als geregeld.

En nu zitten we, na wat obstakels zoals een verkeerd gezette wekker en een kapotte bus, met onze luie reet op het strand van mooi nie (ook wel mui ne genaamd). Mooi schelpenstrand, goeie zon (we zijn twee mooie kreeften) en aardige mensen. Wij vermaken ons hier nog wel even voor we verder naar het noorden trekken tijdens ons zigeunersbestaan (he michiel?).

Er zijn toch nog wat dingen die ons even van het hart moeten. Elke keer lopen we er tegen aan dat de aziaten niet echt zuinig en slordig met hun landen omgaan. Het stuit ons tegen de borst dat ze overal afval laten slingeren, rivieren bevuilen, met miljoenen tegelijk op brommers rijden zonder ook maar enige vorm van millieu ontlastende maatregelen te nemen, en ga zo maar door. Ze hebben zo veel mooie dingen te bieden en veel wordt gewoon verpest door de enorme hoeveelheden vuiligheid. Echt zonde!
Ook willen we nog even zeggen dat we heel blij zijn dat we in Nederland geboren zijn. Wij hoeven normaal gesproken niet dagelijks ernstige ongelukken, blinde over de grond kruipende mensen op zoek naar eten, en 30 kippen in een hokje van 50 bij 50 cm achterop een brommer te aanschouwen. Dat zijn toch de dingen die we hier wel moeilijk vinden om te zien.

Morgen zitten we nog lekker een dagje in Mui ne. Er staat een tourtje naar het vissersdorpje en de zandduinen op het programma. Daarna vertrekken we naar Dalat om even de koelte van de hooglanden op te zoeken. We houden jullie op de hoogte!

Michiel

Mooi verhaal weer, was lang geleden. Toch ook wel leuk dat jullie de minder leuke kanten ook kennen nu dan, hoort ook bij de cultuur he;)
Viel spass nog, zigeuners!

Lisette

Fijn om weer een iets uitgebreider verhaal van jullie te mogen lezen. Dat je door deze reis ook de negatieve kanten van een land leert kennen hoort erbij...
Veel plezier en dikke kus!

Gerald

Mooie verhalen, en waarschijnlijk is dit maar het topje van de ijsberg. Toch ook wel goed dat je blijkbaar ook het echte leven opsnuift daar. En dan is Nederland inderdaad een mooi landje om uiteindelijk naar terug te keren ........ over een maand of twee :-)

Leon

Ook ik lees telkens jullie interessante ervaringen. Leuk om te lezen. Doe er ook maar weer wat foto's bij. Veel plezier met het vervolg van de reis !

Marjan en Peter.

Hoi meiden, wat hebben jullie het leuk zeg, leuke foto,s en weer een leuk verhaal erbij.Snuif daar het echte leven maar goed op en genieten jullie maar fijn, voor dat je het weet is het alweer tijd om naar het koude kikkerlandje te gaan. Zijn benieuwd naar het volgende verhaal en foto,s. We blijven jullie volgen hoor. Heel veel liefs XXXX

Amy van Hest

Ha meiden,
Wat een verhalen zeg, super om te lezen. En die foto's, echt te gek. Ik ben helemaal geen globetrotter (zoals Marlie weet :-)) maar zelfs ik krijg de kriebels om dit met eigen ogen te zien. Heel veel plezier en geniet ervan!
Groet, Amy.

Yvonne en Harry van de ven

Wat leuk om Cambodja en Vietnam weer terug te zien op de foto's, wij hebben toen een geweldige vakantie gehad, alleen wat meer luxe. Geweldig dat jullie dit allemaal zien en meemaken, nog heel veel plezier en geniet ervan.